2025. május 23. péntek 4:27:19 - Névnap: Dezső
magyar deutsch

Szervezeti és Működési Szabályzat
Oldal: 1 / 4

Tartalomjegyzék

I. A Szervezeti és Működési Szabályzat célja
II. Az oktatási intézmény meghatározása

2.1 Az oktatási intézmény
2.2 Az intézmény alapítója, alapító okirat, fenntartó, jogállás
2.3 Az intézmény kiadványozási joga
2.4 Az intézmény alapvető céljai
2.5 Az intézmény alaptevékenysége
2.6 A Pedagógiai Program
2.7 Vállalkozási tevékenység

III. A Szervezeti és Működési Szabályzat tartalmát meghatározó magasabb szintű és helyi jogszabályok

3.1 Helyi szabályok
3.2 Munkaügyi, munkajogi helyi (belső) szabályok
3.3 Közösségi szervezetek működését meghatározó szabályok

IV. Az intézmény szervezeti rendje

4.1. Az intézmény jogi és gazdálkodási helyzete
4.2. Az intézmény szervezeti egységei, felépítése
4.3. Az iskola szervezeti rendszere, irányítása
4.3.1 Az iskola szervezete
4.3.1.1 Az iskola igazgatósága
4.3.1.2 Az intézmény felelős vezetője
4.3.1.3 Az intézményvezető közvetlen munkatársai
4.3.1.4 Az iskola vezetősége
4.3.1.5 Az iskola dolgozói
4.3.1.6 Az iskola szervezeti egységei

V. Az iskola közösségei - ezek kapcsolata egymással és a vezetéssel

5.1 Az iskolaközösség
5.2 Az iskolai alkalmazottak közössége
5.3 A nevelők közössége
5.3.1 A nevelőtestület
5.3.2 A nevelők szakmai munkaközösségei
5.3.3 Alkalmi feladatokra alakult munkacsoportok
5.4 A minőségbiztosítási munkacsoport
5.5 A szülők közösségei
5.5.1 Az osztályok szülői munkaközössége
5.5.2 Az iskola szülői munkaközössége
5.5.3 Az iskola szülői munkaközösségének jogai
5.5.4 Az iskolaszék
5.6 A tanulók közösségei
5.6.1 Az osztályközösség
5.6.2 A diákönkormányzat
5.6.3 A diákkörök
5.6.4 A diákfórum

VI. Az iskola közösségeinek kapcsolattartása

6.1 Az igazgatóság és a nevelőtestület
6.2 A nevelők és a tanulók
6.3 A nevelők és a szülők
6.4 Az iskola vezetésének és közösségeinek külső kapcs.
6.4.1 Intézmények, intézetek
6.4.2 Szervezetek, közösségek, csoportot
6.4.3 Egészségügyi Szolgálat
6.4.4 Népjóléti Szolgálat
6.4.5 Kistérségi szakmai munkaközösségek

VII. Az iskola működésének rendje, ünnepek és hagyományok

7.1 Az iskola működésének rendje
7.2 Az iskola vallási élete, ünnepei, hagyományai

VIII. A tanórán kívüli foglalkozások

8.1 A tanórán kívüli foglalkozások
8.2 A napközi otthon rendje
8.3 Egyéb szabályok
8.4 Tanulmányi kirándulás
8.5 Túrák, kirándulások és táborok
8.6 Tanulmányi, sport és kulturális versenyek, vetélkedők
8.7 Menza
8.8 Az iskolai könyvtár
8.9 A hitoktatás


IX. A napközis foglalkozásokra való felvétel elvei 
X. A mindennapi testedzés formái
XI. A tanulók mulasztásának igazolása
XII. A tanulók jutalmazása
XIII. A tanulókkal szembeni fegyelmező intézkedések
XIV. A tanulók rendszeres egészségügyi felügyelete és ellátása
XV. Az intézmény dolgozóinak feladatai a tanuló- és Gyermekbalesetek megelőzésében, intézményi előírások
XVI. A szociális támogatás megállapításának és felosztásának elvei 
XVII. Térítési díj befizetése, visszafizetése
XVIII. A tankönyvellátás rendje 46 Elfogadás, jóváhagyás, általános és záró rendelkezések

I. A Szervezeti és Működési Szabályzat célja

A Szervezeti és Működési Szabályzat a közoktatásról szóló 1993. évi LXXIX. törvény és a 11-1994./VI.08. MKM számú rendelet elveinek megfelelően meghatározza és szabályozza az intézmény tevékenységét, irányításának rendjét, működésének folyamatait, összefüggéseit, szervezeti felépítését, a hatásköri és függelmi kapcsolatokat, a felelősséget a nevelés és gazdálkodás területén, az ellenőrzés rendjét, a belső és külső kapcsolatokra vonatkozó szabályozást.

Biztosítja az alapfeladatok elvégzését és kötelezettséget jelent a benne foglaltak végrehajtására.

Az intézmény munkáját az alapító okiratban foglaltak, a pedagógiai program, az ennek végrehajtására készült éves munkatervek, az általános iskolai nevelési és oktatási terv, valamint e szabályzat alapján végzi. A Szervezeti és Működési Szabályzat és a mellékleteit képező egyéb belső szabályzatok hatálya kiterjed az intézmény valamennyi dolgozójára, tanulójára.

II. Az oktatási intézmény meghatározása

1. Az oktatási intézmény

elnevezése: Szent Benedek Katolikus Általános Iskola

székhelye: Celldömölk, József Attila utca 1.

levelezési címe: 9500 Celldömölk, József Attila u. 1. Pf. 20.

az intézmény típusa: általános iskola

2. Az intézmény alapítója, az alapító okiratot jóváhagyó határozat száma, az intézmény fenntartója, jogállása, bélyegzői

az intézmény alapítója: Római Katolikus Egyházközség Celldömölk

címe: 9500 Celldömölk, Koptik Odó utca 9.

fenntartója: Szombathelyi Egyházmegye

címe: 9700 Szombathely, Berzsenyi tér 3. Pf: 41.

EKIF vezetője: Pavlics István

címe: 9545 Jánosháza, József Attila u. 34.

A fenntartó:

  • jóváhagyja a Szervezeti és Működési Szabályzatot; 
  • működteti az iskolát; 
  • jóváhagyja és ellenőrzi az iskola költségvetését; 
  • kinevezi az igazgatót; 
  • az igazgató közreműködésével gyakorolja a munkáltatói 
  • jogokat; 
  • felügyeleti jogokkal rendelkezik; 
  • vitás kérdésekben dönt.

Az alapító okiratot 890./1994. szám alatt hagyta jóvá 1994. augusztus 2-án Celldömölk Város Önkormányzata jegyzője.

Az intézmény önálló jogi személy. A fenntartó önálló gazdálkodással és bérgazdálkodással ruházta fel. Az intézményi vagyon feletti rendelkezés joga az intézmény fenntartóját illeti meg.

Az intézmény bélyegzőinek felirata és lenyomata:

hosszú /fejbélyegző:

1. (a bélyegző pontos felirata, sorszáma)

SZENT BENEDEK KATOLIKUS ÁLTALÁNOS ISKOLA
9500 Celldömölk, József A. u. 1. Pf.: 20.
Telefon: /95/ 525-200, Fax: 525-205 1.

2. (a bélyegző pontos felirata, sorszáma)

SZENT BENEDEK KATOLIKUS ÁLTALÁNOS ISKOLA
9500 Celldömölk, József A. u. 1. Pf.: 20.
Telefon: /95/ 525-200, Fax: 525-205
Adószám: 18882854-2-18 OTP 11747044-20005571
2.

körbélyegző:

1. (a bélyegző pontos felirata, sorszáma)

Szent Benedek Katolikus Általános Iskola
(címer)
Celldömölk

Az intézményi bélyegzők használatára jogosultak:

  • igazgató
  • igazgatóhelyettes 
  • gazdasági vezető
  • iskolatitkár

3. Az intézmény kiadványozás joga:

az igazgatót, akadályoztatása esetén helyettesét és a gazdasági vezetőt illeti meg, tevékenységükkel összefüggésben.

A költségvetéssel, gazdálkodással összefüggő ügyekben az igazgató egyszemélyben is aláírhat, ilyen esetben azonban a gazdasági vezető ellenjegyzése szükséges. A költségvetési bankszámla feletti rendelkezés minden esetben az igazgató vagy helyettese és a gazdasági vezető joga. A banknál vezetett folyószámlák okmányait cégszerűen aláírhatja az igazgató, helyettese, a gazdasági vezető. (Egyik aláíró a gazdasági vezető.) A költségvetési hitelek igénybevétele csak az igazgató engedélyével lehetséges.

4. Az intézmény alapvető céljai

A hatályos jogszabályi rendelkezések alapján az általános iskolai nevelési-oktatási célok vállalása mellett a tanulókat vallásos és hazafias szellemben erkölcsös polgárrá nevelni, az átlagosnál magasabb általános műveltséget, legalább kettő idegen nyelvben nagyobb jártasságot, lehetőleg alapfokú nyelvvizsgát biztosítani, felkészíteni tanulóinkat a középfokú oktatási intézményekben történő felvételire és helytállásra.

Feladatunk, hogy tanulóifjúságunkat módszeresen és kritikusan megismertessük a tudomány és a kultúra alapjaival.

Iskolánk ezen kívül részt vállal az egyház küldetéséből is a keresztény hitre nevelés területén. Olyan fiatalokat akar nevelni, akikre jellemzőek a sajátos keresztény erények: megbocsátás, alázat, szolgálatkészség, szelídség, türelem, kitartás, a lelkiismeret érzékenysége, az önnevelés igénye. Életük céljának tekintik Isten róluk alkotott tervének megvalósítását, szeretetük növekedését.

A teljes, testileg, szellemileg, lelkileg egészséges, művelt ember nevelésére törekszik, aki érti és értékeli a szépet és tehetségéhez mérten újraalkotja.

Ma és mindenkor nyitott akar lenni a kor kihívásaira, modern és egyszersmind az Egyházhoz, a benne élő Krisztushoz hű katolikus nemzedékeket akar nevelni. Intézményünk Szent Benedek nevét viseli. Az iskola névadóját nem véletlenül választotta, ugyanis a Szent Benedek által alapított bencés szerzetesrend tagjai már a 11. századtól jelen voltak a város életében, nekik köszönhető annak vallásos fejlődése. Az 1500 évvel ezelőtt élő szent tanítása ma is aktuális, a nevelők és diákok számára egyaránt követendő. "Ora et labora" jelmondata pedig arra figyelmeztet, hogy az imádságnak és a munkának egyensúlyban kell lennie mind az egyén, mind a közösség életében.

5. Az intézmény alaptevékenysége az alapító okirat szerint

801214 Általános iskolai nappali rendszerű nevelés, oktatás

  • Végzi az általános iskolai nevelés-oktatást a Nemzeti Alaptanterv, az ehhez kapcsolódó helyi tanterv és pedagógiai program, valamint az SZMSZ alapján. 
  • Megalapozza az általános műveltséget, valamint a továbbtanuláshoz szükséges alapvető képességeket. 
  • Segíti a személyiség, a képességek és készségek kibontakoztatását, a testi fejlődést. 
  • Biztosítja a nem állandó lakhelyükön általános iskolába járó gyermekek oktatását.

805113 Napközi otthoni foglalkozás (szorgalmi időben)

  • Informatikai oktatást biztosít
  • Igény szerint ellát nemzeti etnikai kisebbségi feladatokat.
  • Külön bánásmódban részesíti a hátrányos helyzetű és veszélyeztetett tanulókat.
  • Fejlesztő és felzárkóztató oktatást végez a rászoruló tanulóknak.

805212 Logopédiai szakszolgálatot lát el. A tanulási nehézséggel küzdő tanulók számára egyéni fejlesztési ütemterv szerinti haladást biztosít.

  • Vállalja "más" fogyatékos, sajátos nevelési igényű tanulók képzését. 
  • Részt vesz a Kemenesaljai Kistérségi Együttműködés munkájában. 
  • Integrációs nevelés-oktatást végez.

91.31. Neveli a tanulót a vallásos világnézet szellemében
92.51. Iskolai könyvtári ellátást biztosít.
92.40. Diáksport
75.19. Intézményi étkeztetést biztosít tanulói és dolgozói részére
70.10. Tornaterem, tanterem bérbeadása sportolás, illetve oktatás céljából.

A nyolc évfolyamos általános iskola a nappali oktatás munkarendje szerint, valamint normatíva jogcímenként az alábbiakat biztosítja:

  • Általános iskolai nappali rendszerű nevelés, oktatás
    alsó tagozat /1-4. évfolyam/ 115 fő maximális tanulólétszám
    felső tagozat /5-8 évfolyam/ 107 fő maximális tanulólétszám
  • Napközi otthoni foglalkozás: 200 fő maximális tanulólétszám
  • diáksporttal kapcsolatos feladatok: 222 fő maximális tanulólétszám 
  • Sajátos nevelési igényű gyermekek oktatása: 25 maximális tanulólétszám
  • Intézményi étkeztetés biztosítása: 222 maximális tanulólétszám 
  • Informatikai oktatás biztosítása: 222 maximális tanulólétszám
  • Nemzeti etnikai kisebbségi oktatás: 30 fő maximális tanulólétszám 
  • Bejáró tanulók oktatása: 60 fő maximális tanulólétszám 
  • Képesség kibontakoztató felkészítés: 30 fő maximális tanulólétszám 
  • Személyiségfejlesztő, tehetséggondozó, felzárkóztató nevelés-oktatás: 30 fő tanulólétszám
  • Integrációs nevelés, oktatás: 20 fő maximális tanulólétszám 
  • Kulturális, egyéb szabadidő és egészségfejlesztési feladatok: 222 fő maximális tanulólétszám 
  • Intézményben rászorultsági alapon szervezett étkeztetés: 130 maximális tanulólétszám
  • Hozzájárulás tanulók tankönyvellátásához, illetve az ingyenes tankönyvellátáshoz: 222 maximális tanulólétszám
  • Pedagógus szakvizsga és továbbképzési támogatást biztosít: 25 fő pedagógus létszám 
  • Pedagógiai szakmai szolgáltatás igénybevételére: 222 fő maximális tanulólétszám
  • Szakmai fejlesztési feladatok: 222 fő maximális tanulólétszám

6. A Pedagógiai program

A nevelőtestület által elfogadott pedagógiai program képezi az intézményben folyó nevelő-oktató munka tartalmi, szakmai alapjait. Az iskola pedagógiai programja a közoktatási törvény 48. §-a alapján készíthető el.

Az iskola pedagógiai programja meghatározza:

  1. az iskolában folyó nevelés oktatás céljait, e törvény 9. §-ában meghatározottak megvalósításának módozatait,
  2. az iskola helyi tantervét, ennek keretén belül: 
    - az iskola egyes évfolyamain tanított tantárgyakat, a kötelező és nem kötelező tanórai foglalkozásokat és azok óraszámait, az előírt tananyagot és követelményeit, 
    - az iskola magasabb évfolyamára lépés feltételeit, 
  3. az iskolai beszámoltatás, az ismeretek számonkérésének formáit és követelményeit, a tanuló tudása értékelésének és minősítésének módját, 
    -  az iskolai élet, a tehetség, képesség kibontakoztatását, a szociális hátrányok enyhítését segítő tevékenységeket.

7. Az intézmény vállalkozásként végezhető egyéb tevékenységei

Az intézmény vállalkozási tevékenységet nem folytat.

III. A SZERVEZETI ÉS MŰKÖDÉSI SZABÁLYZAT TARTALMÁT MEGHATÁROZÓ MAGASABB SZINTŰ ÉS HELYI JOGSZABÁLYOK

A Szervezeti és Működési Szabályzat az a helyi dokumentum, amely meghatározza az intézmény szervezeti felépítését, működésének belső rendjét, a belső és külső kapcsolatokra vonatkozó rendelkezésekkel.

A közoktatási intézmény Szervezeti és Működési Szabályzatát a közoktatási intézmény vezetőjének kell elkészítenie és azt a nevelőtestület fogadja el.

Elfogadásakor és módosításakor az iskolaszék és a diákönkormányzat egyetértési jogot gyakorol a 11/1994. (VI. 8.) MKM rendelet 4. §. (3) bekezdésében meghatározott kérdésekben. A Szervezeti és Működési Szabályzat az intézmény fenntartójának jóváhagyásával válik érvényessé.

A Szervezeti és Működési Szabályzat összeállításánál a következő (többször módosított) magasabb szintű jogszabályok előírásait kell szem előtt tartani:

  • az 1993. évi LXXIX tv. a közoktatásról;
  • az 1992. évi XXXIII. tv. a közalkalmazottak jogállásáról;
  • a 13 8/1992/X. 8./ Korm. rendelet a közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. tv. végrehajtásáról a közoktatási intézményekben;
  • 11/1994. (VI. 8.) MKM rendelet a nevelő oktatási intézmények működéséről;
  • az 5/1998. (11.8.) MKM rendelet a tankönyvvé nyilvánítás, a tankönyvtámogatásról, valamint az iskolai tankönyvellátás rendjéről.

Az intézmény Szervezeti és Működési Szabályzatának a magasabb szintű jogszabályok rendelkezésein túl elveiben és tartalmában illeszkednie kell az iskola más belső szabályzataihoz, alapdokumentumaihoz is.

E dokumentumok a következők:

1. Az iskola tartalmi munkáját és működését meghatározó helyi szabályok:   

alapító okirat
pedagógiai program (helyi tanterv)
szervezeti és működési szabályzat házirend
belső szabályzatok (igazgatói utasítások)

2. Munkaügyi, munkajogi helyi (belső) szabályok

  • Munkaügyi Szabályzat

3. Az iskola egyes közösségeiből szervezendő testületek (szervezetek) működését meghatározó szabályok

  • a szülői szervezet (munkaközösség) szervezeti és működési szabályzata

Az alapító okirat a fenntartó nyilatkozata (határozata) az adott nevelési és oktatási intézmény létrehozásáról, működtetéséről. A fenntartó ebben meghatározza a közoktatási intézmény típusát, feladatait, és dönt a működés feltételeinek biztosításáról.

Az alapító okiratban szereplő feladatok alapján az iskola nevelőtestülete készíti el az intézmény pedagógiai programját, amely az iskolában folyó nevelő és oktató munkát szabályozza.

A nevelő és oktató munka eredményes megvalósulását segítő iskolai szervezeti és működési rend kialakítását szolgálja a Szervezeti és Működési Szabályzat, valamint a házirend. A Szervezeti és Működési Szabályzat alapvetően a közoktatási intézmények felnőtt dolgozóira állapít meg szabályokat, a házirend pedig a tanulókkal foglalkozik.

A Szervezeti és Működési Szabályzat alapján az intézmény eredményes és hatékony működéséhez az iskolai élet egyes területeire vonatkozóan az iskola igazgatója további utasításokat (belső szabályzatokat) készít. Ilyen önálló szabályzatok iskolánkban:

  • A dolgozók munkaköri leírása;
  • Belső ellenőrzési szabályzat;
  • Iratkezelési és irattározási szabályzat;
  • Leltározási Szabályzat; 
  • Feleslegessé vált vagyontárgyak értékesítésének és selejtezésének szabályzata; 
  • Munkaügyi Szabályzat; 
  • Tűzvédelmi Szabályzat
  • Iskolai Könyvtár Szabályzat

Oldal: 1 / 4

Szent Benedek Katolikus Általános Iskola © 2006 Celldömölk by brs
Tanév: 2024 - 2025

Valid HTML 4.01 Transitional