VI. Az iskola közösségeinek kapcsolattartása
6.1. Az igazgatóság és a nevelőtestület
A nevelőtestület különböző közösségeinek kapcsolattartása az igazgató segítségével
a megbízott pedagógus-vezetők és a választott képviselők útján valósul meg. A kapcsolattartás
fórumai:
- az igazgatóság ülései
- az iskolavezetőség ülései
- a különböző értekezletek
- megbeszélések
Ezen fórumok időpontját az iskolai munkaterv határozza meg.
Az igazgatóság az aktuális feladatokról a nevelői szobában elhelyezett hirdetőtáblán,
valamint írásbeli tájékoztatókon keresztül értesíti a nevelőket.
Az iskolavezetőség tagjai kötelesek:
- az iskolavezetőség ülései után tájékoztatni az irányításuk alá tartozó pedagógusokat
az ülés döntéseiről, határozatairól.
- az irányításuk alá tartozó pedagógusok kérdéseit, véleményét, javaslatait közvetíteni
az igazgatóság, az iskolavezetőség felé.
A nevelők kérdéseiket, véleményüket, javaslataikat szóban vagy írásban egyénileg
vagy munkaköri vezetőjük illetve választott képviselőik útján közölhetik az igazgatósággal,
az iskola vezetőségével.
6.2. A nevelők és a tanulók
Az iskola egészének életéről, az iskolai munkatervről, az aktuális feladatokról
- az igazgató diákközgyűlésen rendszeresen (évente legalább egy alkalommal),
- és a folyosón elhelyezett hirdetőtáblán keresztül, valamint az osztályfőnökök az
osztályfőnöki órákon tájékoztatják a tanulókat.
A tanulót és a tanuló szüleit a tanuló fejlődéséről, egyéni haladásáról a szaktanároknak
folyamatosan szóban és írásban tájékoztatni kell.
A tanulók a kérdéseiket, véleményüket, javaslataikat szóban vagy írásban egyénileg
vagy választott képviselőik, tisztségviselőik útján közölhetik az iskola igazgatóságával,
a nevelőkkel és a nevelőtestülettel.
6.3. A nevelők és a szülők
Az iskola egészének az életéről, az iskolai munkatervről, az aktuális feladatokról
- az igazgató:
- a szülői munkaközösség választmányi ülésén vagy
iskolai szülői értekezleten
- a folyosón elhelyezett hirdetőtáblán keresztül
- az alkalmanként vagy időközönként megjelenő írásbeli
tájékoztatón keresztül.
- az osztályfőnök:
- az osztályszülői értekezleten
- a fogadó órán tájékoztatják a szülőket.
A tanulók egyéni haladásával kapcsolatos tájékoztatásra az alábbi fórumok szolgálnak:
- családlátogatások
- szülői értekezletek
- fogadó órák
- nyílt napok
- írásbeli
tájékoztatók a tájékoztató füzetben.
A szülői értekezletek és fogadó órák idejét
az iskolai munkaterv évenként tartalmazza. A szülők kérdéseiket, véleményüket, javaslataikat
szóban vagy írásban egyénileg vagy választott képviselők, tisztségviselők útján
közölhetik az iskola igazgatóságával, nevelőtestületével.
A szülők és más érdeklődők
az iskola pedagógiai programjáról, szervezeti és működési szabályzatáról és házirendjéről
az iskola igazgatójától, valamint igazgatóhelyettesétől az iskolai munkatervben
évenként meghatározott igazgatói, igazgatóhelyettesi fogadó órákon kérhetnek tájékoztatást.
Az említett dokumentumok nyilvánosak, minden érdeklődő számára elérhetők. A pedagógiai
program egy-egy példánya a következő személyeknél, illetve intézményeknél található
meg:
- az iskola fenntartójánál,
- az iskola irattárában,
- az iskola könyvtárában,
- az iskola igazgatójánál és az igazgatóhelyettesnél.
6.4. Az iskola vezetésének
és közösségeinek külső kapcsolatai
6.4.1. Az iskolai munka megfelelő szintű irányításának
érdekében az iskola igazgatóságának állandó munkakapcsolatban kell állnia a következő
intézményekkel:
- a fenntartó: SZOMBATHELYI EGYHÁZMEGYE
9700 Szombathely, Berzsenyi
tér 3.
- a helyi önkormányzati Képviselőtestület és Polgármesteri Hivatal
9500 Celldömölk,
Szentháromság tér 1.
- a KATOLIKUS PEDAGÓGIAI SZERV. ÉS TOVÁBBKÉPZÉSI INTÉZET
1068
Budapest, Városligeti fasor 42.
- a VAS MEGYEI PEDAGÓGIAI INTÉZET
9700 Szombathely, Petőfi S. u. 8.
- a NÉPJÓLÉTI SZOLGÁLAT Gyermekjóléti és Családsegítő Szolgálat
9500 Celldömölk, Szalóky S. u. 3.
- a megyei nevelési tanácsadó (Vas Megyei Pedagógiai
Intézet)
9700 Szombathely, Petőfi S. u. 8.
A munkakapcsolat megszervezéséért, irányításáért
az igazgató a felelős.
6.4.2. Az eredményes oktató- és nevelőmunka érdekében az
iskola rendszeres munkakapcsolatot tart fenn a következő intézményekkel, szervezetekkel,
gazdálkodókkal:
- az iskolát támogató alapítvány kuratóriumával
"A Szent Benedek
Katolikus Általános Iskola Fejlesztéséért és Tanulóiért Alapítvány"
- az alábbi
helyi társadalmi egyesületekkel
- A Magyar Karitász helyi szervezetével
- A Magyar
Máltai Szeretetszolgálat helyi szervezetével
- az alábbi helyi gyermek-, ill. ifjúsági
szervezetekkel:
- 356.sz. Kapisztrán Szent János Cserkészcsapat Celldömölk
A munkakapcsolat
megszervezéséért, felügyeletéért az igazgató a felelős. Az egyes intézményekkel,
szervezetekkel a folyamatosan kapcsolatot tartó nevelőket az iskola éves munkaterve
rögzíti.
6.4.3 A tanuló egészségi állapotának megóvásáért az iskola igazgatósága
rendszeres kapcsolatot tart fenn az Ady Endre utcai gyermekorvosi rendelővel, és
ennek segítségével megszervezi a tanulók rendszeres egészségügyi vizsgálatát.
6.4.4.
A tanulók veszélyeztetettségének megelőzése, valamint a gyermek és ifjúságvédelmi
feladatok eredményesebb ellátásának érdekében az iskola gyermek és ifjúságvédelmi
felelőse rendszeres kapcsolatot tart a népjóléti szolgálat képviselőjével. A munkakapcsolat
felügyeletéért az iskola igazgatóhelyettese a felelős.
6.4.5. A nevelők szakmai
munkájának segítéséért, fejlesztéséért az iskolában működő valamennyi szakmai munkaközösség
bekapcsolódik a kistérségi szakmai munkaközösségek munkájába.
6.4.6 A közoktatási
törvény 39.§ (4) bekezdése alapján az iskolában párt vagy párthoz kötődő társadalmi
szervezet nem működhet.
VII. Az iskola működésének rendje, ünnepek és hagyományok
ápolása
7.1. Az iskola működésének rendje:
- A tanítási, képzési idő: A tanítási
év szorgalmi ideje minden évfolyamon - a közoktatási törvény 57. §-a alapján 181
tanítási napból áll. Csak azokon az évfolyamokon rövidebb, ahol a szorgalmi időszakot
vizsgák követik. Intézményünkben heti öt napos munkarend van.
- Az iskola épületei
szorgalmi időben hétfőtől péntekig 645 órától délután 1630 óráig tartanak nyitva.
Az iskola igazgatójával történt előzetes egyeztetés alapján az épületek ettől eltérő
időpontban, illetve szombaton és vasárnap is nyitva tarthatók.
- Szorgalmi időben
hétfőtől péntekig a nyitva tartás idején belül reggel 730 óra és délután 1600 óra
között az iskola igazgatójának vagy helyettesének az iskolában kell tartózkodnia.
A reggeli nyitva tartás kezdetétől a vezető beérkezéséig az ügyeletes nevelő, a
délután távozó vezető után az esetleges foglalkoztatást tartó pedagógus felelős
az iskola működési rendjéért, valamint ő jogosult és köteles a szükségessé váló
intézkedések megtételére. Amennyiben az igazgató vagy helyettesei közül rendkívüli
és halaszthatatlan ok miatt egyikük sem tud az iskolában tartózkodni, az esetleges
szükséges intézkedések megtételére a nevelőtestület egyik tagját kell megbízni.
A megbízatást a dolgozók tudomására kell hozni.
- Az iskolában a tanítási órákat
a helyi tanterv alapján 745 óra és 1315 óra között kell megszervezni. A tanítási
órák hossza 45 perc, az óraközi szünetek hossza 10-20 perc.
- A napközis csoportok
munkarendje a délelőtti tanítási órák végeztével a csoportba járó tanulók órarendjéhez
igazodva kezdődik és alsó tagozatban 1600-ig, felső tagozatban pedig 1615 óráig
tart.
- Az iskolában reggel 645 órától és az óraközi szünetek idején, valamint 1600-1630
között tanári ügyelet működik. Az ügyeletes nevelő köteles a rábízott épületben
vagy épületrészben a házirend alapján a tanulók magatartását, az épületek rendjének,
tisztaságának megőrzését, a balesetvédelmi szabályok betartását ellenőrizni.
- Az
iskolában egyidejűleg két ügyeletes nevelő kerül beosztásra. Az egyes ügyeletes
nevelő felelősségi területe az iskola rá bízott szintjére, illetve nagyszünetben
az udvarra terjed ki .A tanuló a tanítási órák idején csak a szülő személyes, vagy
írásbeli kérésére, az osztályfőnöke (távolléte esetén az igazgató vagy az igazgatóhelyettes),
illetve a részére órát tartó szaktanár írásos engedélyével hagyhatja el az iskola
épületét. Az ügyeletes nevelők munkáját diákügyeletesek segítik, az ő feladatukat
és hatáskörüket a Házirend tartalmazza.
- Rendkívüli esetben - szülői kérés hiányában
- az iskola elhagyására csak az igazgató vagy az igazgatóhelyettes adhat engedélyt.
- A tanórán kívüli foglalkozásokat 1315 órától 1630 óráig, vagyis a délutáni nyitva
tartás végéig kell megszervezni. Ettől eltérni az igazgató beleegyezésével lehet.
• Szorgalmi időben a nevelői és a tanulói hivatalos ügyek intézése az iskolatitkári
irodában történik 800 óra és 1600 óra között.
- Az iskola a tanítási szünetekben
a hivatalos ügyek intézésére külön ügyeleti rend szerint tart nyitva, az ügyeleti
rendet az iskola igazgatója határozza meg, és azt a szünet megkezdése előtt a szülők,
a tanulók és a nevelők tudomására hozza.
- A nyári szünetben az irodai ügyeletet
hetente kell megszervezni.
- Az iskola épületeit, helyiségeit rendeltetésüknek megfelelően
kell használni. Az iskola helyiségeinek használói felelősek:
- az iskola tulajdonának
megóvásáért, védelméért,
- az iskola rendjének, tisztaságának megőrzéséért,
- a
tűz- és balesetvédelem, valamint a munkavédelmi szabályok betartásáért,
- az iskolai
SZMSZ-ben és a tanulói Házirendben megfogalmazott előírások betartásáért.
- Az intézményben
iskolai könyvtár működik, amelynek rendjét az SZMSZ mellékletében található könyvtári
működési szabályzat tartalmazza.
- A tanulók az iskola létesítményeit, helyiségeit
csak pedagógusi felügyelettel használhatják.
- Az iskola épületébe érkező szülők
illetve idegenek belépését a kamerás megfigyelőrendszerrel ellenőrizzük. Az iskolaépületében
az iskolai dolgozókon és tanulókon kívül csak a hivatalos ügyet intézők tartózkodhatnak.
- Az iskola berendezéseit, felszereléseit, eszközeit elvinni csak az igazgató engedélyével,
átvételi elismervény ellenében lehet.
- Az iskola helyiségeit elsősorban a hivatalos
nyilvántartási időn túl és a tanítási szünetekben külső igénylőknek külön megállapodás
alapján át lehet engedni, ha ez az iskolai foglalkozásokat,rendezvényeket nem zavarja.
Az iskola helyiségeit használó külső igénybe vevő csak a megállapodás szerinti időben
és helyiségekben tartózkodhatnak az épületben.
7.2.Az iskola vallási élete, ünnepei,
hagyományai:
Az iskola hagyományainak kialakításában a vallásos nevelésre törekszik.
A mindennapi életbe beépülő lehetőségek:
- A tanévet közös ünnepélyes szentmisével
kezdjük és fejezzük be (Veni Sancte, Te Deum).
- Napi ima: a tanítás megkezdése
előtt iskolai szinten; étkezés előtt és után osztályszinten közösen imádkoznak a
gyerekek a pedagógusokkal együtt.
- Kápolnai mise: az iskola kápolnájában (Don
Bosco kápolnában) a hét első tanítási napján a kijelölt osztály részére szentmise
van a tanítás előtt (700 - 735).
- Tanulóink a hétköznapi szentmiséken vállalt
szolgálatai (ministrálás, felolvasás, ének, dramatizálás).
- Gyermekrózsafüzér
péntekenként (előimádkozás).
- Vasárnapi szentmiséken aktív részvétel (pl. prédikáció
helyén rövid jelenetek szentek ünnepéhez kapcsolódóan, éneklés).
- A misén részt
vevő gyerekek olvassák fel az olvasmányt, könyörgést. Előtte a hittan órán az osztály
közösen készül a szentmisére. (Miseénekeket gyakorolják)
- Alkalmanként a szülői
értekezleten az egyházközség plébánosa szól a szülőkhöz a vallásos neveléssel kapcsolatos
feladatokról, nevelési elvekről.
- A szülőknek felnőtt katekézist biztosítunk.
- Az egyházi kiadású könyvek vásárlásával próbáljuk az iskola könyvtárát bővíteni.
- Iskolánk rendszeresen járatja a katolikus újságokat, folyóiratokat és buzdítja
mind a gyerekeket, mind a szülőket azok olvasására.
- Az osztályfőnöki órák tartása
a katolikus kerettanterv szerint történik.
A katolikus iskolákban kitüntetett helyet
foglal el a hitoktatás. Ennek elsődleges célja a hit ébresztése, a diákok személyes
Isten-kapcsolatra vezetése. Hisz a megtanult hittételek csak megalapozott Isten-kapcsolatban
nyernek életet és értelmet. Ezért a hitoktatásnak „nemcsak az a célja, hogy az értelmet
elvezesse a vallási igazságokhoz, hanem az egész embert Krisztus tanítványává tegye."
(Kat.Isk.50.) Ezt csak a személyes példaadással, imával és türelemmel lehet elérni.
Mindig tekintettel kell lenni a gyermekek életkorára, és eddigi vallási műveltségükre.
S ha mindent megtettünk, akkor is Isten kegyelme ad minden fejlődést a diákok lelkében.
A tanév jeles napjai évről évre visszatérnek az iskola életébe. Megünneplési módjuk
szokásrendet, hagyományt alakít ki. Ezek kereszténységünk elmélyítésében és magyarságtudatunk
kialakításában jelentős szerepet játszanak: megtanítanak az ünnep szerepére, az
ünneplés módjaira, megerősítik gyökereinket, a folytonosság tudatát, és stabilitást
adnak.
Ünnepeink
A tanév jeles napjai:
- VENI SANCTE
- TE DEUM
- lelki napok, lelkigyakorlatok,
gyónási alkalmak /minden hónap első csütörtökén/
- farsang, iskolanapok
- ballagás
- az iskola névadójának
- Anyák napja
Egyházi Ünnepek:
- szept. 12. Mária nevenapja,
templomunk nagybúcsúja
- szept. 24. Szt. Gellért - a katolikus iskolák napja: lelki
nap
- okt. 8. Magyarok Nagyasszonya - részvétel a közös szentmisén
- nov. 1. Mindenszentek
- megemlékezés a hittan- vagy oszt.főnöki órán
- nov. 2. Halottak napja - temetőlátogatás
- nov. 5. Szt. Imre - közös szentmise
- nov. 19. Árpádházi Erzsébet - közös szentmise
- dec. 6. Szt. Miklós - Mikulás ünnepség a szentmisében
- dec. 8. Szűz Mária Szeplőtelen
Fogantatása
- nov.-dec. Adventi gyertyagyújtások, koszorúkészítés a szülőkkel együtt,
- dec. 24-25. KARÁCSONY, pásztorjáték előadása, hangverseny
- jan. 18. Árpádházi
Szt. Margit - közös szentmise
- febr. 2. Gyertyaszentelő Boldogasszony - esti közös
szentmise
- febr.-márc. NAGYBÖJT - lelki nap, HÚSVÉT
- márc. 21. Szent Benedek-nap,
lelki nap
- márc. 25. Gyümölcsoltó Boldogasszony - közös szentmise
- máj.-jún. PÜNKÖSD
- bérmálás, elsőáldozás /beavatás/ Állami ünnepek:
- okt. 1. A zene világnapja
-
okt. 6. Aradi vértanúk - futóverseny
- okt. 23. az 1956-os forradalom és szabadságharc
- jan. 22. A magyar kultúra napja
- márc. 15. az 1848-as forradalom és szabadságharc
Az ünneplés módjai
- Ünnepi szentmise
- Megemlékezés (tanítási órán, osztályfőnöki
órán, iskolai szinten) • Iskolai ünnepély
- Hangverseny
- Színdarab
- Tanítási szünet:
- kirándulás
- vetélkedők (szellemi és sport)
- találkozás neves személyiségekkel
-
közösen megtekintett film vitája
VIII. A tanórán kívüli foglalkozások
8.1. Az
intézményben a tanulók számára az alábbi - az iskola által szervezett - tanórán
kívüli rendszeres foglalkozások működnek:
- napközi otthon
- egyéb tanórán kívüli foglalkozások
- szakkörök
- énekkar
- diáksportkör
- felzárkóztató foglalkozások
- tehetségfejlesztő foglalkozások
A tanórán kívüli foglalkozásokra minden év májusában
lehet jelentkezni.
8.2. A napközi otthon működésére vonatkozó általános szabályok
- A napközi otthonba történő felvétel a szülő kérésére történik az SZMSZ előírásai
alapján.
- A napközi otthon működésének rendjét a napközis nevelők munkaközössége
dolgozza ki az SZMSZ előírásai alapján, és azt a napközis tanulók házirendjében
rögzíti. A napközis tanulók házirendje az iskolai tanulói házirend részét képezi.
- A napközis foglalkozásokról való eltávozás csak a szülő személyes, vagy írásbeli
kérelem alapján történhet a napközis nevelő engedélyével. Rendkívüli esetben - szülői
kérés hiányában - az eltávozásra az igazgató, vagy igazgatóhelyettes engedélyt adhat.
8.3. Az egyéb tanórán kívüli foglalkozásokra vonatkozó általános szabályok
- A
tanórán kívüli foglalkozásokra való tanulói jelentkezés - a felzárkóztató foglalkozások
kivételével - önkéntes. A felzárkóztató foglalkozásokra kötelezett tanulókat képességeik,
tanulmányi eredményeik alapján a tanítók, szaktanárok jelölik ki, részvételük a
felzárkóztató foglalkoztatásokon kötelező.
- A tanórán kívüli foglalkozások megszervezését
(a foglalkozások megnevezését, heti óraszámát, a vezető nevét, működésének időtartamát)
minden tanév elején az iskola tantárgyfelosztásában rögzíteni kell.
- A tanórán
kívüli foglalkozások megszervezésénél a tanulói, szülői, nevelői igényeket a lehetőségek
szerint figyelembe kell venni.
- A tanórán kívüli foglalkozások vezetőit az igazgató
bízza meg. Tanórán kívüli foglalkozást vezethet az is, aki nem az iskola pedagógusa.
8.4. Az osztályfőnökök a tantervi követelmények teljesítése, a nevelőmunka elősegítése
érdekében évente legalább egy alkalommal (május) osztályuk számára tanulmányi kirándulást
szerveznek. A tanulmányi kirándulásra rendelkezésre álló tanítás nélküli napok számát
az iskola éves munkatervében kell meghatározni. A kirándulás tervezett helyét, idejét
az osztályfőnököknek az osztályfőnöki munkatervükben kell rögzíteniük.
8.5. Az iskola
nevelői, szülői, az igazgató előzetes engedélyével a tanulók számára túrákat, kirándulásokat,
táborokat szervezhetnek.
8.6. Az iskola a tehetséges tanulók fejlődésének érdekében
tanulmányi, a sport és kulturális versenyeket, vetélkedőket szervez. A versenyek
megszervezéséért, a résztvevő tanulók felkészítéséért a szakmai munkaközösségek,
illetve a szaktanárok a felelősek.
8.7. Az iskola az igénylő tanulók számára étkezési
lehetőséget (menzát) biztosít.
8.8. A tanulók önképzésének, egyéni tanulásának segítésére
az iskolában iskolai könyvtár működik. Az iskolai könyvtár működésének szabályait
a 4.sz. melléklet tartalmazza.
8.9. Az iskolában a területileg illetékes bejegyzett
egyházak hit- és vallásoktatást szervezhetnek. A hit- és vallásoktatáson való részvétel
a tanulók számára kötelező. Az iskola a foglalkozásokhoz tantermet biztosít az intézmény
órarendjéhez igazodva. A tanulók hit- és vallásoktatását az egyház által kijelölt
hitoktató végzi.
|