2025. május 23. péntek 12:47:25 - Névnap: Dezső
magyar deutsch

Szervezeti és Működési Szabályzat
Oldal: 3 / 4

VI. Az iskola közösségeinek kapcsolattartása

6.1. Az igazgatóság és a nevelőtestület

A nevelőtestület különböző közösségeinek kapcsolattartása az igazgató segítségével a megbízott pedagógus-vezetők és a választott képviselők útján valósul meg. A kapcsolattartás fórumai:

  • az igazgatóság ülései
  • az iskolavezetőség ülései
  • a különböző értekezletek 
  • megbeszélések

Ezen fórumok időpontját az iskolai munkaterv határozza meg.

Az igazgatóság az aktuális feladatokról a nevelői szobában elhelyezett hirdetőtáblán, valamint írásbeli tájékoztatókon keresztül értesíti a nevelőket.

Az iskolavezetőség tagjai kötelesek:

  • az iskolavezetőség ülései után tájékoztatni az irányításuk alá tartozó pedagógusokat az ülés döntéseiről, határozatairól.
  • az irányításuk alá tartozó pedagógusok kérdéseit, véleményét, javaslatait közvetíteni az igazgatóság, az iskolavezetőség felé.

A nevelők kérdéseiket, véleményüket, javaslataikat szóban vagy írásban egyénileg vagy munkaköri vezetőjük illetve választott képviselőik útján közölhetik az igazgatósággal, az iskola vezetőségével.

6.2. A nevelők és a tanulók

Az iskola egészének életéről, az iskolai munkatervről, az aktuális feladatokról

  • az igazgató diákközgyűlésen rendszeresen (évente legalább egy alkalommal),
  • és a folyosón elhelyezett hirdetőtáblán keresztül, valamint az osztályfőnökök az osztályfőnöki órákon tájékoztatják a tanulókat.

A tanulót és a tanuló szüleit a tanuló fejlődéséről, egyéni haladásáról a szaktanároknak folyamatosan szóban és írásban tájékoztatni kell.

A tanulók a kérdéseiket, véleményüket, javaslataikat szóban vagy írásban egyénileg vagy választott képviselőik, tisztségviselőik útján közölhetik az iskola igazgatóságával, a nevelőkkel és a nevelőtestülettel.

6.3. A nevelők és a szülők

Az iskola egészének az életéről, az iskolai munkatervről, az aktuális feladatokról

  • az igazgató:
    • a szülői munkaközösség választmányi ülésén vagy iskolai szülői értekezleten
    • a folyosón elhelyezett hirdetőtáblán keresztül 
    • az alkalmanként vagy időközönként megjelenő írásbeli tájékoztatón keresztül.

  • az osztályfőnök:
    • az osztályszülői értekezleten 
    • a fogadó órán tájékoztatják a szülőket.

A tanulók egyéni haladásával kapcsolatos tájékoztatásra az alábbi fórumok szolgálnak:

  • családlátogatások
  • szülői értekezletek
  • fogadó órák 
  • nyílt napok 
  • írásbeli tájékoztatók a tájékoztató füzetben.

A szülői értekezletek és fogadó órák idejét az iskolai munkaterv évenként tartalmazza. A szülők kérdéseiket, véleményüket, javaslataikat szóban vagy írásban egyénileg vagy választott képviselők, tisztségviselők útján közölhetik az iskola igazgatóságával, nevelőtestületével.

A szülők és más érdeklődők az iskola pedagógiai programjáról, szervezeti és működési szabályzatáról és házirendjéről az iskola igazgatójától, valamint igazgatóhelyettesétől az iskolai munkatervben évenként meghatározott igazgatói, igazgatóhelyettesi fogadó órákon kérhetnek tájékoztatást. Az említett dokumentumok nyilvánosak, minden érdeklődő számára elérhetők. A pedagógiai program egy-egy példánya a következő személyeknél, illetve intézményeknél található meg:

  • az iskola fenntartójánál, 
  • az iskola irattárában,
  •  az iskola könyvtárában,
  • az iskola igazgatójánál és az igazgatóhelyettesnél.

6.4. Az iskola vezetésének és közösségeinek külső kapcsolatai

6.4.1. Az iskolai munka megfelelő szintű irányításának érdekében az iskola igazgatóságának állandó munkakapcsolatban kell állnia a következő intézményekkel:

  • a fenntartó: SZOMBATHELYI EGYHÁZMEGYE
    9700 Szombathely, Berzsenyi tér 3.
  • a helyi önkormányzati Képviselőtestület és Polgármesteri Hivatal
    9500 Celldömölk, Szentháromság tér 1.
  • a KATOLIKUS PEDAGÓGIAI SZERV. ÉS TOVÁBBKÉPZÉSI INTÉZET
    1068 Budapest, Városligeti fasor 42.
  • a VAS MEGYEI PEDAGÓGIAI INTÉZET
    9700 Szombathely, Petőfi S. u. 8.
  • a NÉPJÓLÉTI SZOLGÁLAT Gyermekjóléti és Családsegítő Szolgálat
    9500 Celldömölk, Szalóky S. u. 3.
  • a megyei nevelési tanácsadó (Vas Megyei Pedagógiai Intézet)
    9700 Szombathely, Petőfi S. u. 8.

A munkakapcsolat megszervezéséért, irányításáért az igazgató a felelős.

6.4.2. Az eredményes oktató- és nevelőmunka érdekében az iskola rendszeres munkakapcsolatot tart fenn a következő intézményekkel, szervezetekkel, gazdálkodókkal:

  • az iskolát támogató alapítvány kuratóriumával
    "A Szent Benedek Katolikus Általános Iskola Fejlesztéséért és Tanulóiért Alapítvány"
  • az alábbi helyi társadalmi egyesületekkel
    • A Magyar Karitász helyi szervezetével 
    • A Magyar Máltai Szeretetszolgálat helyi szervezetével
  • az alábbi helyi gyermek-, ill. ifjúsági szervezetekkel:
    • 356.sz. Kapisztrán Szent János Cserkészcsapat Celldömölk

A munkakapcsolat megszervezéséért, felügyeletéért az igazgató a felelős. Az egyes intézményekkel, szervezetekkel a folyamatosan kapcsolatot tartó nevelőket az iskola éves munkaterve rögzíti.

6.4.3 A tanuló egészségi állapotának megóvásáért az iskola igazgatósága rendszeres kapcsolatot tart fenn az Ady Endre utcai gyermekorvosi rendelővel, és ennek segítségével megszervezi a tanulók rendszeres egészségügyi vizsgálatát.

6.4.4. A tanulók veszélyeztetettségének megelőzése, valamint a gyermek és ifjúságvédelmi feladatok eredményesebb ellátásának érdekében az iskola gyermek és ifjúságvédelmi felelőse rendszeres kapcsolatot tart a népjóléti szolgálat képviselőjével. A munkakapcsolat felügyeletéért az iskola igazgatóhelyettese a felelős.

6.4.5. A nevelők szakmai munkájának segítéséért, fejlesztéséért az iskolában működő valamennyi szakmai munkaközösség bekapcsolódik a kistérségi szakmai munkaközösségek munkájába.

6.4.6 A közoktatási törvény 39.§ (4) bekezdése alapján az iskolában párt vagy párthoz kötődő társadalmi szervezet nem működhet.

VII. Az iskola működésének rendje, ünnepek és hagyományok ápolása

7.1. Az iskola működésének rendje: 

  • A tanítási, képzési idő: A tanítási év szorgalmi ideje minden évfolyamon - a közoktatási törvény 57. §-a alapján 181 tanítási napból áll. Csak azokon az évfolyamokon rövidebb, ahol a szorgalmi időszakot vizsgák követik. Intézményünkben heti öt napos munkarend van. 
  • Az iskola épületei szorgalmi időben hétfőtől péntekig 645 órától délután 1630 óráig tartanak nyitva. Az iskola igazgatójával történt előzetes egyeztetés alapján az épületek ettől eltérő időpontban, illetve szombaton és vasárnap is nyitva tarthatók.
  • Szorgalmi időben hétfőtől péntekig a nyitva tartás idején belül reggel 730 óra és délután 1600 óra között az iskola igazgatójának vagy helyettesének az iskolában kell tartózkodnia. A reggeli nyitva tartás kezdetétől a vezető beérkezéséig az ügyeletes nevelő, a délután távozó vezető után az esetleges foglalkoztatást tartó pedagógus felelős az iskola működési rendjéért, valamint ő jogosult és köteles a szükségessé váló intézkedések megtételére. Amennyiben az igazgató vagy helyettesei közül rendkívüli és halaszthatatlan ok miatt egyikük sem tud az iskolában tartózkodni, az esetleges szükséges intézkedések megtételére a nevelőtestület egyik tagját kell megbízni. A megbízatást a dolgozók tudomására kell hozni.
  • Az iskolában a tanítási órákat a helyi tanterv alapján 745 óra és 1315 óra között kell megszervezni. A tanítási órák hossza 45 perc, az óraközi szünetek hossza 10-20 perc.
  • A napközis csoportok munkarendje a délelőtti tanítási órák végeztével a csoportba járó tanulók órarendjéhez igazodva kezdődik és alsó tagozatban 1600-ig, felső tagozatban pedig 1615 óráig tart.
  • Az iskolában reggel 645 órától és az óraközi szünetek idején, valamint 1600-1630 között tanári ügyelet működik. Az ügyeletes nevelő köteles a rábízott épületben vagy épületrészben a házirend alapján a tanulók magatartását, az épületek rendjének, tisztaságának megőrzését, a balesetvédelmi szabályok betartását ellenőrizni.
  • Az iskolában egyidejűleg két ügyeletes nevelő kerül beosztásra. Az egyes ügyeletes nevelő felelősségi területe az iskola rá bízott szintjére, illetve nagyszünetben az udvarra terjed ki .A tanuló a tanítási órák idején csak a szülő személyes, vagy írásbeli kérésére, az osztályfőnöke (távolléte esetén az igazgató vagy az igazgatóhelyettes), illetve a részére órát tartó szaktanár írásos engedélyével hagyhatja el az iskola épületét. Az ügyeletes nevelők munkáját diákügyeletesek segítik, az ő feladatukat és hatáskörüket a Házirend tartalmazza.
  • Rendkívüli esetben - szülői kérés hiányában - az iskola elhagyására csak az igazgató vagy az igazgatóhelyettes adhat engedélyt.
  • A tanórán kívüli foglalkozásokat 1315 órától 1630 óráig, vagyis a délutáni nyitva tartás végéig kell megszervezni. Ettől eltérni az igazgató beleegyezésével lehet. • Szorgalmi időben a nevelői és a tanulói hivatalos ügyek intézése az iskolatitkári irodában történik 800 óra és 1600 óra között.
  • Az iskola a tanítási szünetekben a hivatalos ügyek intézésére külön ügyeleti rend szerint tart nyitva, az ügyeleti rendet az iskola igazgatója határozza meg, és azt a szünet megkezdése előtt a szülők, a tanulók és a nevelők tudomására hozza.
  • A nyári szünetben az irodai ügyeletet hetente kell megszervezni.
  • Az iskola épületeit, helyiségeit rendeltetésüknek megfelelően kell használni. Az iskola helyiségeinek használói felelősek:
    • az iskola tulajdonának megóvásáért, védelméért,
    • az iskola rendjének, tisztaságának megőrzéséért,
    • a tűz- és balesetvédelem, valamint a munkavédelmi szabályok betartásáért,
    • az iskolai SZMSZ-ben és a tanulói Házirendben megfogalmazott előírások betartásáért.
  • Az intézményben iskolai könyvtár működik, amelynek rendjét az SZMSZ mellékletében található könyvtári működési szabályzat tartalmazza.
  • A tanulók az iskola létesítményeit, helyiségeit csak pedagógusi felügyelettel használhatják.
  • Az iskola épületébe érkező szülők illetve idegenek belépését a kamerás megfigyelőrendszerrel ellenőrizzük. Az iskolaépületében az iskolai dolgozókon és tanulókon kívül csak a hivatalos ügyet intézők tartózkodhatnak. 
  • Az iskola berendezéseit, felszereléseit, eszközeit elvinni csak az igazgató engedélyével, átvételi elismervény ellenében lehet. 
  • Az iskola helyiségeit elsősorban a hivatalos nyilvántartási időn túl és a tanítási szünetekben külső igénylőknek külön megállapodás alapján át lehet engedni, ha ez az iskolai foglalkozásokat,rendezvényeket nem zavarja. Az iskola helyiségeit használó külső igénybe vevő csak a megállapodás szerinti időben és helyiségekben tartózkodhatnak az épületben.

7.2.Az iskola vallási élete, ünnepei, hagyományai:

Az iskola hagyományainak kialakításában a vallásos nevelésre törekszik. A mindennapi életbe beépülő lehetőségek:

  1. A tanévet közös ünnepélyes szentmisével kezdjük és fejezzük be (Veni Sancte, Te Deum).
  2. Napi ima: a tanítás megkezdése előtt iskolai szinten; étkezés előtt és után osztályszinten közösen imádkoznak a gyerekek a pedagógusokkal együtt.
  3. Kápolnai mise: az iskola kápolnájában (Don Bosco kápolnában) a hét első tanítási napján a kijelölt osztály részére szentmise van a tanítás előtt (700 - 735).
  4. Tanulóink a hétköznapi szentmiséken vállalt szolgálatai (ministrálás, felolvasás, ének, dramatizálás).
  5. Gyermekrózsafüzér péntekenként (előimádkozás).
  6. Vasárnapi szentmiséken aktív részvétel (pl. prédikáció helyén rövid jelenetek szentek ünnepéhez kapcsolódóan, éneklés). 
  7. A misén részt vevő gyerekek olvassák fel az olvasmányt, könyörgést. Előtte a hittan órán az osztály közösen készül a szentmisére. (Miseénekeket gyakorolják)
  8. Alkalmanként a szülői értekezleten az egyházközség plébánosa szól a szülőkhöz a vallásos neveléssel kapcsolatos feladatokról, nevelési elvekről.
  9. A szülőknek felnőtt katekézist biztosítunk.
  10. Az egyházi kiadású könyvek vásárlásával próbáljuk az iskola könyvtárát bővíteni.
  11.  Iskolánk rendszeresen járatja a katolikus újságokat, folyóiratokat és buzdítja mind a gyerekeket, mind a szülőket azok olvasására.
  12. Az osztályfőnöki órák tartása a katolikus kerettanterv szerint történik.

A katolikus iskolákban kitüntetett helyet foglal el a hitoktatás. Ennek elsődleges célja a hit ébresztése, a diákok személyes Isten-kapcsolatra vezetése. Hisz a megtanult hittételek csak megalapozott Isten-kapcsolatban nyernek életet és értelmet. Ezért a hitoktatásnak „nemcsak az a célja, hogy az értelmet elvezesse a vallási igazságokhoz, hanem az egész embert Krisztus tanítványává tegye." (Kat.Isk.50.) Ezt csak a személyes példaadással, imával és türelemmel lehet elérni. Mindig tekintettel kell lenni a gyermekek életkorára, és eddigi vallási műveltségükre. S ha mindent megtettünk, akkor is Isten kegyelme ad minden fejlődést a diákok lelkében.

A tanév jeles napjai évről évre visszatérnek az iskola életébe. Megünneplési módjuk szokásrendet, hagyományt alakít ki. Ezek kereszténységünk elmélyítésében és magyarságtudatunk kialakításában jelentős szerepet játszanak: megtanítanak az ünnep szerepére, az ünneplés módjaira, megerősítik gyökereinket, a folytonosság tudatát, és stabilitást adnak.

Ünnepeink

A tanév jeles napjai:

  • VENI SANCTE
  • TE DEUM
  • lelki napok, lelkigyakorlatok, gyónási alkalmak /minden hónap első csütörtökén/
  • farsang, iskolanapok
  • ballagás
  • az iskola névadójának
  • Anyák napja

Egyházi Ünnepek:

  • szept. 12. Mária nevenapja, templomunk nagybúcsúja
  • szept. 24. Szt. Gellért - a katolikus iskolák napja: lelki nap
  • okt. 8. Magyarok Nagyasszonya - részvétel a közös szentmisén 
  • nov. 1. Mindenszentek - megemlékezés a hittan- vagy oszt.főnöki órán
  • nov. 2. Halottak napja - temetőlátogatás
  • nov. 5. Szt. Imre - közös szentmise
  • nov. 19. Árpádházi Erzsébet - közös szentmise
  • dec. 6. Szt. Miklós - Mikulás ünnepség a szentmisében
  • dec. 8. Szűz Mária Szeplőtelen Fogantatása
  • nov.-dec. Adventi gyertyagyújtások, koszorúkészítés a szülőkkel együtt,
  • dec. 24-25. KARÁCSONY, pásztorjáték előadása, hangverseny
  • jan. 18. Árpádházi Szt. Margit - közös szentmise
  • febr. 2. Gyertyaszentelő Boldogasszony - esti közös szentmise
  • febr.-márc. NAGYBÖJT - lelki nap, HÚSVÉT
  • márc. 21. Szent Benedek-nap, lelki nap
  • márc. 25. Gyümölcsoltó Boldogasszony - közös szentmise
  • máj.-jún. PÜNKÖSD - bérmálás, elsőáldozás /beavatás/ Állami ünnepek:
  • okt. 1. A zene világnapja
  • okt. 6. Aradi vértanúk - futóverseny
  • okt. 23. az 1956-os forradalom és szabadságharc
  • jan. 22. A magyar kultúra napja
  • márc. 15. az 1848-as forradalom és szabadságharc

Az ünneplés módjai

  • Ünnepi szentmise
  • Megemlékezés (tanítási órán, osztályfőnöki órán, iskolai szinten) • Iskolai ünnepély
  • Hangverseny
  • Színdarab
  • Tanítási szünet:
    • kirándulás
    • vetélkedők (szellemi és sport)
    • találkozás neves személyiségekkel
    • közösen megtekintett film vitája

 

VIII. A tanórán kívüli foglalkozások

8.1. Az intézményben a tanulók számára az alábbi - az iskola által szervezett - tanórán kívüli rendszeres foglalkozások működnek:

  1. napközi otthon
  2. egyéb tanórán kívüli foglalkozások
    • szakkörök
    • énekkar
    • diáksportkör
    • felzárkóztató foglalkozások
    • tehetségfejlesztő foglalkozások

A tanórán kívüli foglalkozásokra minden év májusában lehet jelentkezni.

8.2. A napközi otthon működésére vonatkozó általános szabályok

  1. A napközi otthonba történő felvétel a szülő kérésére történik az SZMSZ előírásai alapján.
  2. A napközi otthon működésének rendjét a napközis nevelők munkaközössége dolgozza ki az SZMSZ előírásai alapján, és azt a napközis tanulók házirendjében rögzíti. A napközis tanulók házirendje az iskolai tanulói házirend részét képezi.
  3. A napközis foglalkozásokról való eltávozás csak a szülő személyes, vagy írásbeli kérelem alapján történhet a napközis nevelő engedélyével. Rendkívüli esetben - szülői kérés hiányában - az eltávozásra az igazgató, vagy igazgatóhelyettes engedélyt adhat.

8.3. Az egyéb tanórán kívüli foglalkozásokra vonatkozó általános szabályok

  • A tanórán kívüli foglalkozásokra való tanulói jelentkezés - a felzárkóztató foglalkozások kivételével - önkéntes. A felzárkóztató foglalkozásokra kötelezett tanulókat képességeik, tanulmányi eredményeik alapján a tanítók, szaktanárok jelölik ki, részvételük a felzárkóztató foglalkoztatásokon kötelező.
  • A tanórán kívüli foglalkozások megszervezését (a foglalkozások megnevezését, heti óraszámát, a vezető nevét, működésének időtartamát) minden tanév elején az iskola tantárgyfelosztásában rögzíteni kell.
  • A tanórán kívüli foglalkozások megszervezésénél a tanulói, szülői, nevelői igényeket a lehetőségek szerint figyelembe kell venni.
  • A tanórán kívüli foglalkozások vezetőit az igazgató bízza meg. Tanórán kívüli foglalkozást vezethet az is, aki nem az iskola pedagógusa.

8.4. Az osztályfőnökök a tantervi követelmények teljesítése, a nevelőmunka elősegítése érdekében évente legalább egy alkalommal (május) osztályuk számára tanulmányi kirándulást szerveznek. A tanulmányi kirándulásra rendelkezésre álló tanítás nélküli napok számát az iskola éves munkatervében kell meghatározni. A kirándulás tervezett helyét, idejét az osztályfőnököknek az osztályfőnöki munkatervükben kell rögzíteniük.

8.5. Az iskola nevelői, szülői, az igazgató előzetes engedélyével a tanulók számára túrákat, kirándulásokat, táborokat szervezhetnek.

8.6. Az iskola a tehetséges tanulók fejlődésének érdekében tanulmányi, a sport és kulturális versenyeket, vetélkedőket szervez. A versenyek megszervezéséért, a résztvevő tanulók felkészítéséért a szakmai munkaközösségek, illetve a szaktanárok a felelősek.

8.7. Az iskola az igénylő tanulók számára étkezési lehetőséget (menzát) biztosít.

8.8. A tanulók önképzésének, egyéni tanulásának segítésére az iskolában iskolai könyvtár működik. Az iskolai könyvtár működésének szabályait a 4.sz. melléklet tartalmazza.

8.9. Az iskolában a területileg illetékes bejegyzett egyházak hit- és vallásoktatást szervezhetnek. A hit- és vallásoktatáson való részvétel a tanulók számára kötelező. Az iskola a foglalkozásokhoz tantermet biztosít az intézmény órarendjéhez igazodva. A tanulók hit- és vallásoktatását az egyház által kijelölt hitoktató végzi.


Oldal: 3 / 4

Szent Benedek Katolikus Általános Iskola © 2006 Celldömölk by brs
Tanév: 2024 - 2025

Valid HTML 4.01 Transitional