Tartalomjegyzék
I. A Szervezeti és Működési Szabályzat célja
II. Az oktatási intézmény meghatározása
2.1 Az oktatási intézmény
2.2 Az intézmény alapítója, alapító okirat, fenntartó, jogállás
2.3 Az intézmény kiadványozási joga
2.4 Az intézmény alapvető céljai
2.5 Az intézmény alaptevékenysége
2.6 A Pedagógiai Program
2.7 Vállalkozási tevékenység
III. A Szervezeti és Működési Szabályzat tartalmát meghatározó magasabb szintű és
helyi jogszabályok
3.1 Helyi szabályok
3.2 Munkaügyi, munkajogi helyi (belső) szabályok
3.3 Közösségi szervezetek működését meghatározó szabályok
IV. Az intézmény szervezeti rendje
4.1. Az intézmény jogi és gazdálkodási helyzete
4.2. Az intézmény szervezeti egységei, felépítése
4.3. Az iskola szervezeti rendszere, irányítása
4.3.1 Az iskola szervezete
4.3.1.1 Az iskola igazgatósága
4.3.1.2 Az intézmény felelős vezetője
4.3.1.3 Az intézményvezető közvetlen munkatársai
4.3.1.4 Az iskola vezetősége
4.3.1.5 Az iskola dolgozói
4.3.1.6 Az iskola szervezeti egységei
V. Az iskola közösségei - ezek kapcsolata egymással és a vezetéssel
5.1 Az iskolaközösség
5.2 Az iskolai alkalmazottak közössége
5.3 A nevelők közössége
5.3.1 A nevelőtestület
5.3.2 A nevelők szakmai munkaközösségei
5.3.3 Alkalmi feladatokra alakult munkacsoportok
5.4 A minőségbiztosítási munkacsoport
5.5 A szülők közösségei
5.5.1 Az osztályok szülői munkaközössége
5.5.2 Az iskola szülői munkaközössége
5.5.3 Az iskola szülői munkaközösségének jogai
5.5.4 Az iskolaszék
5.6 A tanulók közösségei
5.6.1 Az osztályközösség
5.6.2 A diákönkormányzat
5.6.3 A diákkörök
5.6.4 A diákfórum
VI. Az iskola közösségeinek kapcsolattartása
6.1 Az igazgatóság és a nevelőtestület
6.2 A nevelők és a tanulók
6.3 A nevelők és a szülők
6.4 Az iskola vezetésének és közösségeinek külső kapcs.
6.4.1 Intézmények, intézetek
6.4.2 Szervezetek, közösségek, csoportot
6.4.3 Egészségügyi Szolgálat
6.4.4 Népjóléti Szolgálat
6.4.5 Kistérségi szakmai munkaközösségek
VII. Az iskola működésének rendje, ünnepek és hagyományok
7.1 Az iskola működésének rendje
7.2 Az iskola vallási élete, ünnepei, hagyományai
VIII. A tanórán kívüli foglalkozások
8.1 A tanórán kívüli foglalkozások
8.2 A napközi otthon rendje
8.3 Egyéb szabályok
8.4 Tanulmányi kirándulás
8.5 Túrák, kirándulások és táborok
8.6 Tanulmányi, sport és kulturális versenyek, vetélkedők
8.7 Menza
8.8 Az iskolai könyvtár
8.9 A hitoktatás
IX. A napközis foglalkozásokra való felvétel elvei
X. A mindennapi testedzés formái
XI. A tanulók mulasztásának igazolása
XII. A tanulók jutalmazása
XIII. A tanulókkal szembeni fegyelmező intézkedések
XIV. A tanulók rendszeres egészségügyi felügyelete és ellátása
XV. Az intézmény dolgozóinak feladatai a tanuló- és Gyermekbalesetek megelőzésében,
intézményi előírások
XVI. A szociális támogatás megállapításának és felosztásának elvei
XVII. Térítési díj befizetése, visszafizetése
XVIII. A tankönyvellátás rendje 46 Elfogadás, jóváhagyás, általános és záró rendelkezések
I. A Szervezeti és Működési Szabályzat célja
A Szervezeti és Működési Szabályzat a közoktatásról szóló 1993. évi LXXIX. törvény
és a 11-1994./VI.08. MKM számú rendelet elveinek megfelelően meghatározza és szabályozza
az intézmény tevékenységét, irányításának rendjét, működésének folyamatait, összefüggéseit,
szervezeti felépítését, a hatásköri és függelmi kapcsolatokat, a felelősséget a
nevelés és gazdálkodás területén, az ellenőrzés rendjét, a belső és külső kapcsolatokra
vonatkozó szabályozást.
Biztosítja az alapfeladatok elvégzését és kötelezettséget jelent a benne foglaltak
végrehajtására.
Az intézmény munkáját az alapító okiratban foglaltak, a pedagógiai program, az ennek
végrehajtására készült éves munkatervek, az általános iskolai nevelési és oktatási
terv, valamint e szabályzat alapján végzi. A Szervezeti és Működési Szabályzat és
a mellékleteit képező egyéb belső szabályzatok hatálya kiterjed az intézmény valamennyi
dolgozójára, tanulójára.
II. Az oktatási intézmény meghatározása
1. Az oktatási intézmény
elnevezése: Szent Benedek Katolikus Általános Iskola
székhelye: Celldömölk, József Attila utca 1.
levelezési címe: 9500 Celldömölk, József Attila u. 1. Pf. 20.
az intézmény típusa: általános iskola
2. Az intézmény alapítója, az alapító okiratot jóváhagyó határozat száma, az intézmény
fenntartója, jogállása, bélyegzői
az intézmény alapítója: Római Katolikus Egyházközség Celldömölk
címe: 9500 Celldömölk, Koptik Odó utca 9.
fenntartója: Szombathelyi Egyházmegye
címe: 9700 Szombathely, Berzsenyi tér 3. Pf: 41.
EKIF vezetője: Pavlics István
címe: 9545 Jánosháza, József Attila u. 34.
A fenntartó:
-
jóváhagyja a Szervezeti és Működési Szabályzatot;
- működteti az iskolát;
- jóváhagyja és ellenőrzi az iskola költségvetését;
- kinevezi az igazgatót;
- az igazgató közreműködésével gyakorolja a munkáltatói
- jogokat;
- felügyeleti jogokkal rendelkezik;
- vitás kérdésekben dönt.
Az alapító okiratot 890./1994. szám alatt hagyta jóvá 1994. augusztus 2-án
Celldömölk Város Önkormányzata jegyzője.
Az intézmény önálló jogi személy. A fenntartó önálló gazdálkodással és bérgazdálkodással
ruházta fel. Az intézményi vagyon feletti rendelkezés joga az intézmény fenntartóját
illeti meg.
Az intézmény bélyegzőinek felirata és lenyomata:
hosszú /fejbélyegző:
1. (a bélyegző pontos felirata, sorszáma)
SZENT BENEDEK KATOLIKUS ÁLTALÁNOS ISKOLA
9500 Celldömölk, József A. u. 1. Pf.: 20.
Telefon: /95/ 525-200, Fax: 525-205 1.
2. (a bélyegző pontos felirata, sorszáma)
SZENT BENEDEK KATOLIKUS ÁLTALÁNOS ISKOLA
9500 Celldömölk, József A. u. 1. Pf.: 20.
Telefon: /95/ 525-200, Fax: 525-205
Adószám:
18882854-2-18 OTP 11747044-20005571
2.
körbélyegző:
1. (a bélyegző pontos felirata, sorszáma)
Szent Benedek Katolikus Általános Iskola
(címer)
Celldömölk
Az intézményi bélyegzők használatára jogosultak:
- igazgató
- igazgatóhelyettes
- gazdasági vezető
- iskolatitkár
3. Az intézmény kiadványozás joga:
az igazgatót, akadályoztatása esetén helyettesét és a gazdasági vezetőt illeti meg,
tevékenységükkel összefüggésben.
A költségvetéssel, gazdálkodással összefüggő ügyekben az igazgató egyszemélyben
is aláírhat, ilyen esetben azonban a gazdasági vezető ellenjegyzése szükséges. A
költségvetési bankszámla feletti rendelkezés minden esetben az igazgató vagy helyettese
és a gazdasági vezető joga. A banknál vezetett folyószámlák okmányait cégszerűen
aláírhatja az igazgató, helyettese, a gazdasági vezető. (Egyik aláíró a gazdasági
vezető.) A költségvetési hitelek igénybevétele csak az igazgató engedélyével lehetséges.
4. Az intézmény alapvető céljai
A hatályos jogszabályi rendelkezések alapján az általános iskolai nevelési-oktatási
célok vállalása mellett a tanulókat vallásos és hazafias szellemben erkölcsös polgárrá
nevelni, az átlagosnál magasabb általános műveltséget, legalább kettő idegen nyelvben
nagyobb jártasságot, lehetőleg alapfokú nyelvvizsgát biztosítani, felkészíteni tanulóinkat
a középfokú oktatási intézményekben történő felvételire és helytállásra.
Feladatunk, hogy tanulóifjúságunkat módszeresen és kritikusan megismertessük a tudomány
és a kultúra alapjaival.
Iskolánk ezen kívül részt vállal az egyház küldetéséből is a keresztény hitre nevelés
területén. Olyan fiatalokat akar nevelni, akikre jellemzőek a sajátos keresztény
erények: megbocsátás, alázat, szolgálatkészség, szelídség, türelem, kitartás, a
lelkiismeret érzékenysége, az önnevelés igénye. Életük céljának tekintik Isten róluk
alkotott tervének megvalósítását, szeretetük növekedését.
A teljes, testileg, szellemileg, lelkileg egészséges, művelt ember nevelésére törekszik,
aki érti és értékeli a szépet és tehetségéhez mérten újraalkotja.
Ma és mindenkor nyitott akar lenni a kor kihívásaira, modern és egyszersmind az
Egyházhoz, a benne élő Krisztushoz hű katolikus nemzedékeket akar nevelni. Intézményünk
Szent Benedek nevét viseli. Az iskola névadóját nem véletlenül választotta, ugyanis
a Szent Benedek által alapított bencés szerzetesrend tagjai már a 11. századtól
jelen voltak a város életében, nekik köszönhető annak vallásos fejlődése. Az 1500
évvel ezelőtt élő szent tanítása ma is aktuális, a nevelők és diákok számára egyaránt
követendő. "Ora et labora" jelmondata pedig arra figyelmeztet, hogy az imádságnak
és a munkának egyensúlyban kell lennie mind az egyén, mind a közösség életében.
5. Az intézmény alaptevékenysége az alapító okirat szerint
801214 Általános iskolai nappali rendszerű nevelés, oktatás
- Végzi az általános
iskolai nevelés-oktatást a Nemzeti Alaptanterv, az ehhez kapcsolódó helyi tanterv
és pedagógiai program, valamint az SZMSZ alapján.
- Megalapozza az általános műveltséget,
valamint a továbbtanuláshoz szükséges alapvető képességeket.
- Segíti a személyiség,
a képességek és készségek kibontakoztatását, a testi fejlődést.
- Biztosítja a nem
állandó lakhelyükön általános iskolába járó gyermekek oktatását.
805113 Napközi otthoni foglalkozás (szorgalmi időben)
- Informatikai oktatást biztosít
- Igény szerint ellát nemzeti etnikai kisebbségi feladatokat.
- Külön bánásmódban
részesíti a hátrányos helyzetű és veszélyeztetett tanulókat.
- Fejlesztő és felzárkóztató
oktatást végez a rászoruló tanulóknak.
805212 Logopédiai szakszolgálatot lát el. A tanulási nehézséggel küzdő tanulók számára
egyéni fejlesztési ütemterv szerinti haladást biztosít.
- Vállalja "más" fogyatékos, sajátos nevelési igényű tanulók képzését.
- Részt vesz a Kemenesaljai Kistérségi Együttműködés munkájában.
- Integrációs nevelés-oktatást végez.
91.31. Neveli a tanulót a vallásos világnézet szellemében
92.51. Iskolai könyvtári ellátást biztosít.
92.40. Diáksport
75.19. Intézményi étkeztetést biztosít tanulói és dolgozói részére
70.10. Tornaterem, tanterem bérbeadása sportolás, illetve oktatás céljából.
A nyolc évfolyamos általános iskola a nappali oktatás munkarendje szerint, valamint
normatíva jogcímenként az alábbiakat biztosítja:
- Általános iskolai nappali rendszerű nevelés, oktatás
alsó tagozat /1-4. évfolyam/ 115 fő maximális tanulólétszám
felső
tagozat /5-8 évfolyam/ 107 fő maximális tanulólétszám
- Napközi otthoni foglalkozás:
200 fő maximális tanulólétszám
- diáksporttal kapcsolatos feladatok: 222 fő maximális
tanulólétszám
- Sajátos nevelési igényű gyermekek oktatása: 25 maximális tanulólétszám
- Intézményi étkeztetés biztosítása: 222 maximális tanulólétszám
- Informatikai oktatás biztosítása: 222 maximális tanulólétszám
- Nemzeti etnikai kisebbségi oktatás: 30 fő maximális tanulólétszám
- Bejáró tanulók oktatása: 60 fő maximális tanulólétszám
- Képesség kibontakoztató felkészítés: 30 fő maximális tanulólétszám
- Személyiségfejlesztő,
tehetséggondozó, felzárkóztató nevelés-oktatás: 30 fő tanulólétszám
- Integrációs
nevelés, oktatás: 20 fő maximális tanulólétszám
- Kulturális, egyéb szabadidő és
egészségfejlesztési feladatok: 222 fő maximális tanulólétszám
- Intézményben rászorultsági
alapon szervezett étkeztetés: 130 maximális tanulólétszám
- Hozzájárulás tanulók
tankönyvellátásához, illetve az ingyenes tankönyvellátáshoz: 222 maximális tanulólétszám
- Pedagógus szakvizsga és továbbképzési támogatást biztosít: 25 fő pedagógus létszám
- Pedagógiai szakmai szolgáltatás igénybevételére: 222 fő maximális tanulólétszám
- Szakmai fejlesztési feladatok: 222 fő maximális tanulólétszám
6. A Pedagógiai program
A nevelőtestület által elfogadott pedagógiai program képezi az intézményben folyó
nevelő-oktató munka tartalmi, szakmai alapjait. Az iskola pedagógiai programja a
közoktatási törvény 48. §-a alapján készíthető el.
Az iskola pedagógiai programja
meghatározza:
- az iskolában folyó nevelés oktatás céljait, e törvény 9. §-ában
meghatározottak megvalósításának módozatait,
- az iskola helyi tantervét, ennek
keretén belül:
- az iskola egyes évfolyamain tanított tantárgyakat, a kötelező és
nem kötelező tanórai foglalkozásokat és azok óraszámait, az előírt tananyagot és
követelményeit,
- az iskola magasabb évfolyamára lépés feltételeit,
- az iskolai
beszámoltatás, az ismeretek számonkérésének formáit és követelményeit, a tanuló
tudása értékelésének és minősítésének módját,
- az iskolai élet, a tehetség, képesség
kibontakoztatását, a szociális hátrányok enyhítését segítő tevékenységeket.
7. Az
intézmény vállalkozásként végezhető egyéb tevékenységei
Az intézmény vállalkozási
tevékenységet nem folytat.
III. A SZERVEZETI ÉS MŰKÖDÉSI SZABÁLYZAT TARTALMÁT MEGHATÁROZÓ MAGASABB SZINTŰ ÉS
HELYI JOGSZABÁLYOK
A Szervezeti és Működési Szabályzat az a helyi dokumentum, amely meghatározza az
intézmény szervezeti felépítését, működésének belső rendjét, a belső és külső kapcsolatokra
vonatkozó rendelkezésekkel.
A közoktatási intézmény Szervezeti és Működési Szabályzatát
a közoktatási intézmény vezetőjének kell elkészítenie és azt a nevelőtestület fogadja
el.
Elfogadásakor és módosításakor az iskolaszék és a diákönkormányzat egyetértési
jogot gyakorol a 11/1994. (VI. 8.) MKM rendelet 4. §. (3) bekezdésében meghatározott
kérdésekben. A Szervezeti és Működési Szabályzat az intézmény fenntartójának jóváhagyásával
válik érvényessé.
A Szervezeti és Működési Szabályzat összeállításánál a következő
(többször módosított) magasabb szintű jogszabályok előírásait kell szem előtt tartani:
- az 1993. évi LXXIX tv. a közoktatásról;
- az 1992. évi XXXIII. tv. a közalkalmazottak
jogállásáról;
- a 13 8/1992/X. 8./ Korm. rendelet a közalkalmazottak jogállásáról
szóló 1992. évi XXXIII. tv. végrehajtásáról a közoktatási intézményekben;
- 11/1994.
(VI. 8.) MKM rendelet a nevelő oktatási intézmények működéséről;
- az 5/1998. (11.8.)
MKM rendelet a tankönyvvé nyilvánítás, a tankönyvtámogatásról, valamint az iskolai
tankönyvellátás rendjéről.
Az intézmény Szervezeti és Működési Szabályzatának a
magasabb szintű jogszabályok rendelkezésein túl elveiben és tartalmában illeszkednie
kell az iskola más belső szabályzataihoz, alapdokumentumaihoz is.
E dokumentumok
a következők:
1. Az iskola tartalmi munkáját és működését meghatározó helyi szabályok:
|
|
|
|
|
|
|
alapító okirat |
|
|
|
pedagógiai program (helyi tanterv) |
|
|
|
|
|
|
|
szervezeti és működési szabályzat |
|
házirend |
|
|
|
|
|
|
|
belső szabályzatok (igazgatói utasítások)
|
|
|
2. Munkaügyi, munkajogi helyi (belső) szabályok
3. Az iskola egyes közösségeiből szervezendő
testületek (szervezetek) működését meghatározó szabályok
- a szülői szervezet (munkaközösség)
szervezeti és működési szabályzata
Az alapító okirat a fenntartó nyilatkozata (határozata)
az adott nevelési és oktatási intézmény létrehozásáról, működtetéséről. A fenntartó
ebben meghatározza a közoktatási intézmény típusát, feladatait, és dönt a működés
feltételeinek biztosításáról.
Az alapító okiratban szereplő feladatok alapján az
iskola nevelőtestülete készíti el az intézmény pedagógiai programját, amely az iskolában
folyó nevelő és oktató munkát szabályozza.
A nevelő és oktató munka eredményes megvalósulását
segítő iskolai szervezeti és működési rend kialakítását szolgálja a Szervezeti és
Működési Szabályzat, valamint a házirend. A Szervezeti és Működési Szabályzat alapvetően
a közoktatási intézmények felnőtt dolgozóira állapít meg szabályokat, a házirend
pedig a tanulókkal foglalkozik.
A Szervezeti és Működési Szabályzat alapján az intézmény
eredményes és hatékony működéséhez az iskolai élet egyes területeire vonatkozóan
az iskola igazgatója további utasításokat (belső szabályzatokat) készít. Ilyen önálló
szabályzatok iskolánkban:
- A dolgozók munkaköri leírása;
- Belső ellenőrzési szabályzat;
- Iratkezelési és irattározási szabályzat;
- Leltározási Szabályzat;
- Feleslegessé
vált vagyontárgyak értékesítésének és selejtezésének szabályzata;
- Munkaügyi Szabályzat;
- Tűzvédelmi Szabályzat
- Iskolai Könyvtár Szabályzat
|